Tankar & Annat!

Jag har funderat på en sak, vilket inte är så konstigt för det gör jag väldigt ofta. Men visst är det rätt konstigt endå hur vi människor kan sträva efter något som egentligen inte är så viktigt. Jag menar man blir beroende av en massa saker jag tänker framför allt på de som är beroende av cigaretter eller av droger. Det är något som är så patetiskt egentligen så man undrar ju om de är riktigt ordentlig i huvudet. Man tycker inte heller att det är särskilt gott första gången det vet jag iallfall med mig att jag inte tyckte. Men varför ska man då envisas som människa att göra det igen. När det endå gör så att du mår så kasst, det är egentligen obegripligt.

Men sedan måste man se att det är inte bara fysiska saker som skadar som människan strävar efter att få. Ett praktexempel bör ju vara kärlek, eller att bara älska en annan människa. Det måste vara det svåraste och det mest idiotiska som finns när man ser lite närmare på det.
Det handlar ju om att man ska hitta en person som man tycker sjukt mycket om och man får känslor för och hela allt det där. Bara i början av allt detta är det jobbigt, för då tänker man hela tiden "Vad gör hon nu, är hon med någon annan kille, tycker hon om mig?" Ni vet svartsjukan börjar ju direkt från början. Bara en sådan sak gör ju så att man inte riktigt mår särskilt bra, men endå är det något vi strävar efter att få tag i. Sedan när man tagit ett steg in i förhållandet och det gått ett par månader då ska man få det och fungera också, det ska vara kompromisser här och där. Allt blir en konflikt oftast. Men bara för att man "Älskar" den andra personen så är alltså detta värt allt slit.
Jag tycker personligen att detta är lite roligt att veta om, det är sjukt vad vi går igenom för att få det vi önskar att vi hade. Jag antar att jag gett er intrycket av att jag inte tycker om förhållanden eller att jag inte tror på kärlek eller att älska någon. Det är snarare tvärtom, det är nog därför jag vet att det faktiskt är så det går till. Eftersom jag varit med om det tidigare, och jag kan inte säga att jag inte tycker om förhållanden. För det gör jag, och jag tycker att det är underbart att man han en person man kan ge så mycket kärlek.
Så ni ska inte tro att jag är känslolös!

Kompisar

Det är också ganska roligt att prata om. Detta gjorde vi i skolan för inte så länge sedan på samhällskunskapen. Det är detta med kompisar och de som står en nära. Det handlar om att skydda och bevara detta band man har med en annan människa. Vi leker med tanken att din bästa kompis ber om din hjälp, men vägrar att säga vad det är han/hon vill ha hjälp med. Då tror jag faktiskt att jag svarar för alla er som har en "bästa vän" att man skulle ställa upp oavsett vad det var. Visst är det också ganska otroligt att man ställer upp på andra människor bara för att man kanske är rädd för att stå ensam kvar och för att man kanske skulle ses som en svikare och bli utfryst. Sen för att sticka vidare lite i diskussionen i en annan riktning så kan man slänga in att alla handlingar en människa utför är själviska.
Notera dock att det är skillnad på att vara självisk och egoistiskt. Det är värt att fundera på, det finns ingenting ni kan göra eller utföra som inte är en självisk handling. Men kommer ni på en sådan så kan ni gärna höra av er för jag har inte kommit på någon.

Det var allt för ikväll

/Felix

Kommentarer
Postat av: FRIDAHCHARLOTTA

BRA skrivet !!

2009-12-15 @ 23:21:29
URL: http://fridahcharlotta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0